fredag 14 november 2008

Symaskinångest

När jag fyllde 20 fick jag en helt ny symaskin. Det var inget jag önskade mig men min mamma sa att när hon var 20 fick hon en symaskin som hon använder fortfarande. Det var alltså en mycket bra present jag hade fått som jag skulle få stor nytta av. Det är 17 år sedan.... och det är fortfarande väldigt lätt att lämna alla syärenden till mamma (hon fick ju en sådan bra present när hon fyllde 20) Ibland blir jag påmind om min splitternya Husqvarna som står i garderoben. När vi var på Johan Glans så kom han in på just symaskiner. Han berättade om sina syslöjdsalster och hur de under högtidliga former fått tagit symaskinskort.
-Det är inte så ofta man har fått visat upp det där kortet, konstaterade han. Jag skrattade och kom och tänkte på min symaskin.

I år när vi tog ned alla flaggor på jobbet för vinterförvaring var alla flaggor söndertrasade i fållen. Eftersom det var ett dyrt inköp i våras ringde jag och klagade. Jag fick till svar att hållbarheten var en säsong och att vind och blåst gör att de trasas sönder. Men damen jag pratade med visste att det var lätt att sy om flaggorna, så om vi hade någon sykunnig så var det bara att "fålla upp".

Jag började genast tänka på min symaskin och Johan Glans. Men så kommer jag på att jag tog nog aldrig något symaskinskort i slöjden (jag vet i alla fall inte var jag har det) . Eftersom som jag inte vill blanda in mamma i mitt jobb så kommer jag att beställa nya flaggor!

Inga kommentarer: