tisdag 4 november 2008

Maskeradkalas

Med en dotter på tio så har man varit med om en hel del kalas genom åren - både egna och andras. Nu när 6-åriga dottern börjar komma i "du-är-bjuden-på-mitt-kalas-åldern" börjar man känna sig rutinerad. 6-åringen är dock inte som 10-åringen. När storasyster älskat allt vad kalas och maskerad heter så är lillasyster något mer reserverad. 6-åringen har under de senaste två månaderna blivit bjuden på tre kalas; Kändiskalas, Cowboy-kalas och Häxkalas. Storasystern var grön av avund - särskilt på Kändiskalaset och försökte hitta på olika kändisar lillasyster kunde vara. Amy Diamond, Highschoolmusical-Gabriella, Prinsessan Victoria, Britney Spears m.m. m.m. Inget passade. Tillslut gick lillasyster med på att klä ut sig till Ronaldniho. Storasyster ägde nämligen en Barcelonatröja med Ronaldnihos namn på ryggen, pannband och svettband. Det fick duga. Men på kalasdagen var hon inte alls sugen att klä ut sig - kläderna var för stora och kalshumöret var långt bort. Hon fick vara hemma och jag fick själv åka på Kändiskalaset gå fram på röda mattan och lämna över presenten. Till Cowboykalaset köpte vi en snickarjeanskjol som fick godkänt även för andra ändamål. Vi hade cowboyhatt, en snitsig sjal och ett litet hölster. Världens sötaste cowboy tyckte i alla fall storasyster. Hatten på och så iväg. Utanför huset med alla ballonger kom ångesten. - Jag vill inte vara cowboy och jag vill inte gå på kalas. Kalasflickan hade redan sett oss så jag tyckte det var lite pinsamt att åka . Mamman och storasyster inledde operation övertalning - tillslut när allt som hade något med cowboy att göra var borta gick hon med på att gå in (men jag fick lämna över presenten). Häxkalaset var jag aldrig orolig för - därför bara veckan innan hade vi ett eget lite spökkalas med endast familjemedlemmar och då var det kul att klä ut sig (nåja men ett kattöron- diadem). Mormor skulle fixa denna gång men ringde desperat och sa att hon vill inte klä ut sig och hon vill att du ska lämna. Med helt vanliga kläder åkte vi tillslut in på kalaset, vi småpratade i bilen och jag undrade givetvis vad som hänt.


-Jag känner mig löjlig med häxhatt på mig .


När vi kom fram och träffade alla andra häxor så var det med den mest bestämda rösten någonsin:


- jag vill inte gå på detta kalas med massor av andra häxor.


Jag lämnade över presenten och så åkte vi hem. I bilen började hon dock spåna lite vilka hon skulle bjuda på sitt kalas.
-Hurdant kalas vill du ha då, frågar jag nyfiket
- Ett helt vanligt kalas - med helt vanliga kläder svarar hon med sarkasm i tonen.


Jag ler och glädjs åt min älsta som älskar att klä ut sig och glädjs åt min yngsta som i alla fall vet vad hon vill.


Så här roligt tyckte i alla fall två andra i familjen om att klä ut sig på familjens årliga spökfest.

1 kommentar:

Carl Tillenius sa...

Rolig läsning! Väntar redan på nästa inlägg. Go for it!