söndag 23 augusti 2009

Skolväska

Att Sofia skulle få en ny skolväska när hon började ettan var ju givet. Däremot har jag varit lite avig till Lovisa som också vill ha en ny väska för att hon börjat femman. Jag tycker hon har massor av väskor och dessutom tittar hon på otroligt opraktiska väskor.
-Men hur ska du får rum med allt i den där undrar jag när hon tar fram en minimal märkesväska, det är väl bättre med en rejäl ryggsäck eller
-Men den där kommer du ju inte orka bära - man kan ju inte ha en stor sportväska till skolan osv.
Hon har fortfarande inte fått någon ny väska och är givetvis missnöjd över det.

Häromdagen när jag var hemma hos mamma och hjälpte till till i hennes renoveringsröj så dök en gammal skolväska till mig upp. Min bror höll på att skratta ihjäl sig.
-Det kan inte vara möjligt - hade du verkligen den i skolan? Blev du inte "trackad"?
Det var lite "inne" med sådana där väskor då och självklart skulle jag också ha en, det var när jag började ettan i gymnasiet. Herregud jag skulle ju läsa ekonomi, viktiga dokument skulle ligga i denna väska.
Jag kom inte ihåg hur länge jag stod ut att bära den men jag kommer ihåg att den var väldigt tung, stor och otymplig. Jag fick dessutom inte i så mycket som jag hade hoppats på. En riktig minusväska alltså. Men det vägrade jag erkänna då.

Var fasen hade jag gympakläderna och den blöta handduken?

1 kommentar:

P sa...

Mina kompisar från gymnasietiden har berättat att du var stammis på skolcaféterian, speciellt under gympatimmen.
Med andra ord så var gympakläderna kvar hemma...
Jag känner en VD på en golvfirma som letar (på Blocket) efter en liknande väska för sina kundbesök.