söndag 16 augusti 2009

Fotbollspremiär

Idag var det fotbollsmatchpremiär för Sofia. I måndags bestämde hon helt plötsligt att hon ville börja spela fotboll. Vi har visserligen tjatat på henne ett tag eftersom vi bor nära planen och kompisarna spelar. Nu var dock tiden mogen och ny utrustning köptes in. Hemma är hon tuff och dessutom väldigt duktig när hon dribblar boll med sin syster. Men när hon väl ska börja med något så blir hon så pirrig. Träningen gick jättebra och hon var dessutom överlycklig efteråt och berättade stolt att på söndag var det match. Samling kl. 09.00 för spel i Katrineholm. Hela familjen packade matsäck och var mycket peppade. Men på plats tog fjärilarna över i magen på Sofia och hon vågade inte beträda planen. Vi försökte och försökte. Hon sa att hon ville men vågade inte och började dessutom gråta. Detta kändes ju en aning pinsamt då både jag, Allan och Lovisa stod bredvid och försökte dra henne in på plan. Motståndarlaget måste trott att vi var helt galna. Men vi vet ju att det är bara en liten tröskel som måste övervinnas och sen tycker hon det är så roligt. Men det gick inte så fort hon skulle in började hon gråta och det kändes ju sådär att ha offrat en söndagmorgon för en tripp till Katrineholm. Men plötsligt så händer det! In på planen så storspelar hon med stort leende på läpparna. Hon blev tom arg när det var dags för byte. Överlycklig kommer hon springande och berättar att om två veckor är det match igen.
Vad hände?
Hon kommer få en ny fotboll av Lovisa
Hon fick en tablattask av sin kompis Hanna
Hon ska få 100:- + den största glassen på Slagstaglass av Allan
och jag fick åka till Godislandet + att jag ska städa hennes rum i två veckor.
Det är så skönt när barnen själv får välja.

2 kommentarer:

Minna sa...

Sofia kommer att bli duktig på att förhandla och göra affärer!! Vem har hon fått den egenskapen efter, mamma eller pappa?

P sa...

Vad ska jag säga?!?
Fotbollspremiär på 2000-talet med godis, pengar och en städande mamma skulle kännas som en lottovinst på 70-talet!
Minns tillbaka till en match tidigt i min karriär...
Tidpunkten är slutet av 70-talet, match på grusplanen i Fröslunda.
Mina föräldrar sittandes i bilen och säkert rökandes också...
Under matchen flög det ett plan över Fröslunda och givetvis lockade det mer än själva matchen. I bland byggde vi sandslott också.
Vad jag fick efter matchen?
Jag vet att mormor i Finland skickade mig en (snygg...) BRUN overall som jag kunde använda på träningarna.
Vilka klubbfärger BK Sport har?
Gul och svart...
Jag hoppas att Sofia kommer att gilla fotboll, för det är en underbar sport som ger roliga minnen!