tisdag 4 augusti 2009

Semester

Det är Allans sista semestervecka han har haft fyra på raken. Jag har haft två veckor, jobbat en och nu har vi den sista tillsammans. 
Men vi har så olika syn på vad semester är. Allan går upp 7.00 åker till brädgården, väcker mig 7.30 för jag måste hjälpa till och bära. När han åker tillbaka med släpkärran passar jag på att "vila" mig lite. Äter sen en låååång frukost och läser varenda notis i tidningen. Allan står upp och hivar i sig fil och musli. 
-Du måste hjälpa till att måla, säger han.
-Nu, frågar jag?
Han svarar inte men jag förstår av blicken att jag helst skulle ha målat i går. 
Solen skiner så det är ändå okej att måla ute, för då kan jag förbättra på min solbränna. Efter målningen är jag trött och svettig. Allan håller på att ta bort delar av altanen som vi bygger om. Han sliter hårt och är kanske ännu svettigare än mig, men han fortsätter. Jag lägger mig på en luftmadrass i poolen och vilar, somnar. Så skööönt.
När jag vaknar till så frågar jag Allan om han vill ha kaffe.
-Ja det skulle vara gott säger han.
-Gå och sätt på då säger jag guppandes på min madrass!
Allan tyckte inte det var lika roligt som jag tyckte.

Inga kommentarer: