tisdag 17 februari 2009

Piggeroger

När jag var yngre och bodde hemma bakade mamma ofta piroger. En riktig favorit, det var med fyllningen köttfärs, ägg och vitlök. Pirogerna var med när vi åkte på alla slags utflykter, till badstranden, i skidbacken, på tågluff ute i Europa, när vi tittade på Allans första Stockholm marathon - ja ofta när vi skulle ha lite matsäck så var pirogerna helt rätt och mamma ställde upp och bakade. Nu var det ett tag sedan det bakades piroger, mina barn har aldrig ätit dem - dom vet inte ens hur man uttalar det. Lovisa har frågat flera gånger hur dom där "piggerrogerna" smakar eftersom jag ofta har pratat om dem men aldrig kommit till skott att baka själv. När vi nu ska på lite vintersemester skulle det passa perfekt i skidbacken. Det är dock inte plättlätt att baka dem så jag har under någon veckas tid ringt mamma och frågat! Receptet har hon i huvudet och berättar det över telefon.
- Men tror du verkligen jag klarar av att göra så goda som du, har jag frågat, hur länge ska det jäsa och hur vet man hur mycket köttfärs man ska fylla med osv osv.
Dagen efter ringer jag igen och låtsas att jag glömt bort vad hon sa och frågar på igen.
Så där har jag hållit på och tillslut fattade hon !
I kväll har hon varit hos mig och bakat underbara "piggeroger". Skidsemestern är räddad. Tack snälla mamma!

Inga kommentarer: